– 260 rocznica śmierci –
Najprawdopodobniej pomiędzy 16 września 1761 r. а 24 października 1762 r. zmarł w Buczaczu (Ukraina) wybitny galicyjski rzeźbiarz i snycerz pochodzenia niemieckiego lub czeskiego, działający w okresie rokoko, Johann Georg Pinsel (ukr.: Йоган Георг Пінзель).
W latach 1750–1761 pracował pod protektoratem magnata Mikołaja Bazylego Potockiego. Jego pracownia znajdowała się Buczaczu. Początkowo tworzył w kamieniu, później rzeźbił w drewnie wykonując (razem ze swoimi uczniami) wielkie zespoły ołtarzowe przeznaczone dla kościołów, kaplic i cerkwi (m.in. w: Horodence, Hodowicy, Mariampolu, Buczaczu, Lwowie).
Mistrz pochowany został prawdopodobnie w krypcie kościoła Wniebowzięcia NMP w Buczaczu. Fakt ten dzisiaj jest niemożliwy do weryfikacji ze względu na zniszczenia dokonane w okresie władzy sowieckiej (w krypcie buczackiego kościoła była zainstalowana kotłownia, a pochówki usunięte).
We Lwowie, dzięki staraniom profesora Borysa Woźnickiego, zostało w 1966 r. otwarte Muzeum Rzeźby Barokowej Johanna Georga Pinsela. Jest to dawny kościół Klarysek* zbudowany w XVII w. na Placu Mytnym.
Niedaleko Lwowa, w niedużej wsi Hodowycia, znajdują się ruiny barokowego kościoła Wszystkich Świętych. Całe wyposażenie kościoła wykonane zostało przez Johanna Pinsela. Niestety, po rządach słusznie minionego systemu, obecnie kościół, to smętne resztki budowli pozbawionej dachu i tego, czym był on niegdyś. Istnieją wprawdzie ambitne plany rekonstrukcji, niemniej, ze względu na stały brak funduszy, pozostają tylko planami. Wiele rzeźb z tego kościoła stanowi eksponaty wspomnianego Muzeum Rzeźby Barokowej we Lwowie.
W dniach od 21 listopada do 25 lutego 2012 r. prace wybitnego galicyjskiego rzeźbiarza eksponowane były w podparyskim muzeum w Luwrze.
______________________________________________________________
*Kościół Klarysek we Lwowie zbudowany został w 1607 r. W latach 1740-ych przebudowano go w barokowym stylu. Kolejna przebudowa miała miejsce w latach 1938-1939, kiedy przeznaczono go na potrzeby parafii garnizonowej. Nad fasadą kościoła pojawiła się wówczas wieża-dzwonnica zbudowana w stylu funkcjonalizmu.
Po kasacie klasztoru Klarysek przez Austriaków w 1780 r. w kościele urządzono magazyn tytoniu. Przed I wojną światową świątynia powróciła do wiernych. Pod koniec 1940 r. nowa władza ponownie przeznaczyła ją na magazyn. Odmieniło się to w 1966 r., kiedy powstało tutaj Muzeum Rzeźby Barokowej Johanna Georga Pinsela.
bt
[fotografie ilustrujące tekst, wykonane zostały we Lwowie, Buczaczu oraz Hodowyci]
0 komentarzy